lunes, 5 de diciembre de 2011

Comunicado FAPAC 22


COMUNICACIÓ A LES AMPA Número: 22
Data: 02/12/2011
Tema: CRIDA URGENT DE FEDATARIS per la Iniciativa Legislativa Popular (ILP)
“Per la igualtat d'oportunitats en el sistema educatiu català”
Un pas imprescindible abans d'iniciar el procés de recollida de signatures és tenir fedataris. Necessitem la vostra col·laboració perquè quants més fedataris tinguem a tots els territoris més força farem i podrem aconseguir el nostre objectiu.
Benvolgudes i benvolguts,
Com ja sabreu, la FaPaC ha promogut la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) “Per una igualtat d'oportunitats en el sistema educatiu català” amb un objectiu clar: equiparar l'oferta educativa entre totes les escoles que reben fons públics. Volem igualar les condicions d'escolarització i per aconseguir-ho, entre d'altres mesures, és necessari recuperar la sisena
hora en totes les escoles públiques catalanes, davant que es continua mantenint en els centres concertats. (veure text ILP adjunt)
La ILP ha estat admesa a tràmit pel Parlament de Catalunya. Això vol dir que s'obre un període per recollir les 50.000 signatures que necessitem en suport a aquesta iniciativa. Des de la FaPaC encetarem una campanya per la ILP durant la qual la vostra empenta i col·laboració serà clau.
Necessitem el suport de les AMPA i de la societat civil
El nostre objectiu és poder disposar d'un fedatari per AMPA per tal de recollir el màxim númerode signatures per territori i en cadascun dels centres educatius.
FES-TE'N FEDATARI
Abans d'iniciar la recollida de signatures és imprescindible que tinguem fedataris.
Link per fer-vos fedataris: http://www.fapac.cat/registre-fedatari
Què són els fedataris?
Són persones nomenades per la Comissió Promotora de la ILP que realitzen la funció de “donar fer, d'acreditar l'autenticitat de les dades de la persona que signa. Aquestes persones fedatàries (que donen fe) han de jurar o prometre davant la Junta Electoral que compliran fidelment la seva funció verificadora. S'ha de tenir present que el Codi Penal castiga la falsedat documental amb penes privatives de llibertat.
US ANIMEM A SER FEDATARIS. Aquests són els requisits per poder ser-ho:
- ser major de 18 anys.
- No estar privat dels drets polítics.
- estar inscrit com a domiciliades en el padró d'algun municipi de Catalunya.
- Tenir nacionalitat: a) espanyola, b) ésser ciutadans dels estats membres de la Unió Europea altres que l'Estat Espanyol o ciutadans d'Islàndia, Liëchtestein, Noruega o Suïssa; c) o residir legalment a Espanya, d'acord amb la normativa en
matèria d'estrangeria.
OMPLIU EL FORMULARI A LA NOSTRA WEB http://www.fapac.cat/registre-fedatari amb les vostres dades:
- Nom i cognoms
- Núm. DNI
- Adreça postal
- Telèfon de contacte
- Adreça electrònica
Tots els fedataris haureu de tenir disponibilitat un dia de la setmana del 12 de desembre per anar al Parlament de Catalunya on s'ha de formalitzar aquest tràmit. En breu ens posarem en contacte per informar-vos.
Durant la primera setmana del mes de gener, a totes les AMPA us enviarem per correu postal fulls de signatures amb indicacions de com fer la recollida, així com material de difusió de la campanya per la ILP. Us anirem informant.
Estem convençuts que junts aconseguirem la nostra lluita
Continuem endavant!
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·

INICIATIVA LEGISLATIVA POPULAR

“PER LA IGUALTAT D'OPORTUNITATS EN EL SISTEMA EDUCATIU CATALÀ”
MEMORIA JUSTIFICATIVA

El Pacte Nacional per l’Educació de 20 de març de 2006 va introduir la necessitat de la sisena hora a l’escola pública amb un doble objectiu: equiparar l’oferta educativa de l’escola de titularitat pública amb l’escola concertada i, alhora, reduir el fracàs escolar.
El marc legal amb el que ens trobem avui ens determina que el calendari escolar ha de ser com a mínim de 175 dies lectius (Disposició Addicional 5a de la Llei Orgànica 2/2006 de 3 de maig, d’Educació), sense determinar un horari lectiu, aspecte que correspon a la competència de les Comunitat Autònomes. En aquest sentit, la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) ens diu, en el seu article 54.3, que l’horari lectiu per a cada curs és d’entre 875 i 890 hores per al segon cicle d’educació infantil i per a l’educació primària, i de 1.050 hores per a l’educació secundària obligatòria. En el punt
següent, la LEC ens afegeix que en el segon cicle de l’educació infantil i en l’educació primària, l’horari escolar dels alumnes es pot estendre més enllà de l’horari lectiu, fins a un total de 1.050 hores cada curs. En la resta d’etapes, l’horari escolar, que conté en tot cas l’horari lectiu, es pot concretar en funció de la programació anual del centre. I per a la resta d’ensenyaments regulats per aquesta llei, la norma reglamentària que en concreti els aspectes curriculars n’ha de determinar el nombre d’hores lectives.
Es a dir, que la previsió actual és la de distribuir l’horari lectiu en una part, diguem-ne mínima –quantificada entre 875 i 890 hores- i una de màxima -quantificada fins a 1.050 hores-.
L’experiència dels darrers anys posa de manifest que l’anomenada “sisena hora” ha contribuït a equiparar els horaris dels ensenyaments seguits per l’alumnat de centres de titularitat pública i d’aquells que ho han estat en centres de titularitat privada concertada.
Per tant, no hi ha cap dubte que la generalització de la “sisena hora” és una mesura de govern positiva per als ciutadans dels nostre país i, alhora, ha permès la plena equitat de l’alumnat que segueix la seva escolarització en qualsevol centre sufragat amb fons públics.
Dit això, ha suposat una greu regressió per l’alumnat del nostre país el fet que s’hagi suprimit l’anomenada “sisena hora”, tot i que, la Conselleria d’Ensenyament l’ha conservada en determinats centres. Això acredita no sols la seva utilitat, demostrada al llarg d’aquests anys, sinó la seva conveniència des del punt de vista de l’aprenentatge dels alumnes.

EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La Generalitat de Catalunya, d’acord amb el que preveu l’article 131 de l'Estatut d’Autonomia de Catalunya, té competència en relació als ensenyaments de l’educació infantil, l’educació primària, l’educació secundaria obligatòria i en matèria d’ensenyament no universitari.
L’article 54 de la Llei 12/2009 d’Educació, de 10 de juliol, disposa que el corresponent Departament ha de fixar el calendari escolar per als ensenyaments obligatoris i postobligatoris, i determinar els períodes lectius i els períodes de vacances.
En els darrers anys, la política del Departament d’Educació ha seguit els compromisos adquirits al Pacte Nacional per l’Educació i ha introduït, amb caràcter general, la sisena hora a l’escola pública amb un doble objectiu: equiparar l’oferta educativa de l’escola de titularitat pública amb l’escola concertada i, alhora, reduir el fracàs escolar.
L’experiència d’aquests cinc cursos ha permès constatar que s’ha pogut corregir una tendència negativa quant a resultats educatius, fet que s’ha de valorar positivament.
Certament, un increment horari no comporta necessàriament la millora dels resultats acadèmics de l’alumnat, però sí que té un efecte positiu vers el ciutadà que pot copsar que l’excel·lència en l’educació de l’alumnat pot ésser assolida d’igual manera en un centre de titularitat pública com en un de privat concertat. A partir d’aquest fet, és responsabilitat dels equips directius dels centres educatius programar de forma adequada els ensenyaments per tal d’assolir amb èxit les competències bàsiques predeterminades per a cada nivell.
En un temps de crisi econòmica, cal que els governants facin els màxims esforços per optimitzar els recursos, però en el camp de l’ensenyament no poden dur-se a terme polítiques de tipus discriminador vers una part de la població que creu en l’escolaritat en centres de titularitat pública i penalitzar-los en minvar un horari lectiu que havia reeixit una equitat en el sistema educatiu.
Amb aquest objectiu, cal una reforma de la Llei d’Educació de Catalunya per igualar les condicions d’escolarització entre totes les escoles que reben fons públics. És una eina per prestigiar l’escola pública, per garantir l’equitat i per prevenir i superar el fracàs escolar. Aquests tres objectius continuen vius i són necessaris en el moment actual.

TEXT ARTICULAT
Article 1. De modificació de l’article 54.3 de la Llei d’educació de Catalunya.
L’article 54.3 quedarà redactat de la següent manera: “L’horari lectiu per a cada curs és d’entre vuit-centes setanta-cinc i vuit-centes noranta hores per al segon cicle d’educació infantil i de mil cinquanta hores per a l’educació primària i per a l’educació secundària obligatòria. Per a la resta d’ensenyaments regulats per aquesta llei, la norma reglamentària que en concreti els aspectes curriculars ha de determinar el nombre d’hores lectives.”
Article 2. De modificació de l’article 54.4 de la Llei d’educació de Catalunya.
L’article 54.4 quedarà redactat de la següent manera: “En el segon cicle de l’educació infantil, l’horari escolar dels alumnes es pot estendre més enllà de l’horari lectiu, fins a un total de mil cinquanta hores cada curs. En la resta d’etapes, l’horari escolar, que conté en tot cas l’horari lectiu, es pot concretar en funció de la programació anual del centre”.
Article 3. D’afegir una Disposició Addicional a la Llei d’educació de Catalunya.
Als efectes d’interpretació i d’integració de les normes contingudes en aquesta Llei, s’ha de tenir en compte allò que es va pactar al Pacte Nacional per l’Educació de 20 de març de 2006, incorporant el seu contingut com Annex a aquesta Llei.
Article 4. D’afegir una Disposició Transitòria a la Llei d’educació de Catalunya.
Per a la plena aplicació del contingut de l’article 54.3 d’aquesta Llei als centres de titularitat privada concertats, s’ha d’haver donat compliment als requeriments continguts a l’apartat III i l’Annex II del Pacte Nacional per l’Educació de 20 de març de 2006, tal i com figuren a l’Annex d’aquesta Llei.
Article 5. D’afegir un Annex a la Llei d’educació de Catalunya.
L’annex consisteix en el text del Pacte Nacional per l’Educació de 20 de març de 2006 amb els seus annexos.



1 comentario:

  1. ¿Qué les parece si comenzamos a hablar de este tema para juntar firmas?

    ResponderEliminar